Zorg op afstand / digitale zorg

beeldbellen met de arts mmc

In Máxima MC maken we gebruik van verschillende digitale communicatiemiddelen. Denk hierbij aan beeldbellen, e-mailen en het inzien van uw patiëntendossier in MijnMMC. Het grote voordeel van deze wijze van communiceren is dat u niet naar het ziekenhuis hoeft te komen. Dit scheelt u reistijd. Daarnaast kunnen we elkaar in deze coronatijd beter de ruimte geven en afstand houden als er minder mensen in het ziekenhuis zijn. In overleg met uw zorgverlener bepaalt u of uw afspraak digitaal plaatsvindt of op de polikliniek. Er zijn verschillende vormen van digitaal contact. Wij zetten ze voor u op een rij.

Telefonische afspraak

Bij een telefonische afspraak heeft een u belafspraak met uw zorgverlener. De zorgverlener belt u op het bij ons bekende telefoonnummer, op het afgesproken tijdstip. Het kan zijn dat u wegens drukte iets later wordt gebeld. Zorg dat u bereikbaar blijft.
Bekijk ook de veelgestelde vragen over een telefonische afspraak.

Beeldbellen (webcamconsult of videobellen)

Een eenvoudige manier van zorg op afstand is beeldbellen. Ook wel webcamconsult genoemd. Samen met uw zorgverlener heeft u contact via een beveiligde internetverbinding op uw smartphone, computer of tablet. Deze internetverbinding voldoet aan de richtlijnen met betrekking tot de privacy. Beeldbellen is geschikt wanneer er geen lichamelijk onderzoek nodig is. De arts of verpleegkundige met wie u het consult heeft, zit in een afgesloten ruimte waar niemand meeluistert. Daarnaast wordt uw gesprek niet opgenomen. De arts maakt aantekeningen in het digitale dossier.
Lees ook de folder over beeldbellen hierin wordt het stap voor stap uitgelegd.
Ook kunt u dit filmpje ter voorbereiding bekijken.

Tips voor beeldbellen

Hoe bereidt u zich voor op een afspraak via beeldbellen? Wij zetten hieronder een aantal tips voor u op een rij.

  • Zorg dat u op tijd bent ingelogd, zeker 5 minuten van tevoren (vanuit de Pre Operatieve Screening (POS) en ParaMáx ontvangt u pas op het afgesproken tijdstip een e-mail met een link).
  • Controleer de internetverbinding en het geluid en de camera van uw smartphone, computer of tablet.
  • Zorg dat u in een ruimte zit waar u niet gestoord kan worden en waar u geen last heeft van geluid.
  • Schrijf eventuele vragen vooraf voor uzelf op.
  • Geef tijdens het gesprek gerust aan als u iets niet verstaat of niet begrijpt.

Bekijk ook de veelgestelde vragen over beeldbellen.

MijnMMC

Zelf uw onderzoek uitslagen terugzien, nakijken welke medicijnen uw medisch specialist heeft voorgeschreven en brieven van uw specialist aan uw huisarts nalezen. Dat kan allemaal heel eenvoudig thuis, via het online patiëntenportaal MijnMMC. U logt veilig in met uw DigiD. Bekijk meer informatie over MijnMMC.

Heeft u vragen over uw (digitale) afspraak? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

Een vraag stellen via MijnMMC (e-consult)

Een e-consult is een alternatief voor een telefonische vraag of e-mail. U stelt eenvoudig en veilig uw vraag via een beveiligd mailsysteem in MijnMMC. Een e-consult kunt u gebruiken bij vragen die niet kunnen wachten tot de volgende afspraak. Bekijk ook de veelgestelde vragen over een e-consult.

Veelgestelde vragen

Telefonische afspraak

  • Wanneer kan een telefonische afspraak plaatsvinden?

    Samen met uw behandelaar bepaalt u of een herhaalafspraak in het ziekenhuis plaatsvindt of op afstand.

  • Als ik bel voor medische informatie of behandelinformatie, is dit dan een afspraak (consult) op afstand?

    Nee, de consulten op afstand voldoen aan nadrukkelijke voorwaarden. Een ‘gewoon’ telefoontje om een afspraak te maken of een informatieverzoek, is niet hetzelfde als een consult op afstand.

  • Wat moet ik doen als ik de afspraak heb gemist?

    Bent u te laat voor de afspraak? Neem dan contact op met de polikliniek.

  • Welk telefoonnummer van mij is bij MMC bekend?

    Bij registratie heeft u een telefoonnummer doorgegeven. Wilt u dit controleren of aanpassen, dan kan dit door in te loggen op het patiëntenportaal; MijnMMC.

  • Wat zijn de kosten van een telefonische afspraak?

    De kosten voor een telefonische afspraak zijn hetzelfde als voor een herhaalconsult in het ziekenhuis. Op de factuur staat vermeld of u op de polikliniek bent geweest of dat u een consult op afstand heeft gehad.

    Heeft u een vraag over een ontvangen factuur of over een declaratie die door Máxima MC is ingediend bij uw zorgverzekeraar? Bekijk dan onze pagina met veelgestelde vragen. Wanneer uw vraag er niet tussen staan kunt u het contactformulier invullen. U kunt voor mondelinge toelichting en uitleg ook telefonisch contact opnemen met de afdeling Facturatie via telefoonnummer (040) 888 91 10. Dit kan elke werkdag tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

  • Wat betekent dit voor mijn eigen risico?

    De afspraak op afstand telt mee voor het eigen risico dat u betaalt.

Beeldbellen

  • Moet ik een speciaal programma op mijn computer, tablet of smartphone hiervoor downloaden?

    U hoeft geen speciaal programma op uw computer, tablet of smartphone te hebben. Controleer wel de aanwezigheid van een camera op uw computer of tablet.

    Het webcamconsult werkt op alle iPads, Android-tablets en de nieuwere iPhones (vanaf iPhone 4) en Samsung-smartphones (vanaf Android 4).  Voor de iPhone / iPad: download de app Webcamconsult. U kunt deze app vinden in de App Store met de zoekterm: Webcamconsult. Let op: download alleen de Webcamconsult app, niet de Webcamconsult Pro app. Voor Android-telefoons en –tablets: u heeft geen app nodig. Webcamconsult werkt met de standaard browser van de telefoon / tablet. Zorg dat u verbonden bent met WiFi, 3G- of 4G-internet.

     

  • Krijg ik een uitnodiging van het ziekenhuis om te kunnen beeldbellen?

    U ontvangt via de e-mail een link. Door op deze link te klikken, wordt u vanzelf naar de afspraak geleid.

  • Kan ik iemand laten meeluisteren?

    U mag zelf bepalen wie u mee laat luisteren met het gesprek. Wilt u dat iemand anders meeluistert vanaf een andere plek? U kunt de persoon dan de e-mail met de link doorsturen die u heeft ontvangen.

    Vertel het wel aan de zorgverlener waarmee u het gesprek voert dat er anderen meeluisteren.

  • Kan ik ook zelf het beeldbellen starten?

    U kunt het beeldbellen niet zelf starten. U klikt op de link, daarmee bent u aangemeld en zit u in de ‘digitale wachtkamer’. Uw zorgverlener krijgt een melding en het gesprek met uw zorgverlener start vervolgens automatisch.

  • Wat moet ik doen als de verbinding niet werkt?

    Mocht de verbinding niet lukken, dan probeert uw zorgverlener u telefonisch te bereiken.

  • Wat moet ik doen als ik de afspraak heb gemist?

    Bent u te laat voor de afspraak? Dan is het niet meer mogelijk om verbinding te maken. Neem in dat geval contact op met de polikliniek.

  • Wat zijn de kosten van een consult via beeldbellen?

    De kosten voor een consult via beeldbellen zijn hetzelfde als voor een herhaalconsult in het ziekenhuis. Op de factuur staat vermeld of u op de poli bent geweest of dat u een consult op afstand heeft gehad.

    De kosten voor een afspraak via beeldbellen zijn hetzelfde als voor een herhaalconsult in het ziekenhuis. Op de factuur staat vermeld of u op de polikliniek bent geweest of dat u een consult op afstand heeft gehad.

    Heeft u een vraag over een ontvangen factuur of over een declaratie die door Máxima MC is ingediend bij uw zorgverzekeraar? Bekijk dan onze pagina met veelgestelde vragen. Wanneer uw vraag er niet tussen staan kunt u het contactformulier invullen. U kunt voor mondelinge toelichting en uitleg ook telefonisch contact opnemen met de afdeling Facturatie via telefoonnummer (040) 888 91 10. Dit kan elke werkdag tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

  • Wat betekent dit voor mijn eigen risico?

    De afspraak via beeldbellen telt mee voor het eigen risico dat u betaalt.