Intensive Care tijdens corona

Op de intensive care staat een heel team van artsen, verpleegkundigen en andere professionals klaar om zo goed mogelijk voor uw naaste te blijven zorgen.

Wat kunt u doen?

Wij adviseren u om een dagboek bij te houden, dit kan een papieren dagboek zijn of digitaal. Vraag hiernaar op de IC, maar u kunt natuurlijk ook gebruik maken van een eigen schriftje. Ook een blog bijhouden en alle WhatsApp berichtjes van uw naaste bewaren is een optie. Het helpt u wellicht om uw gedachten een plekje te geven, u kunt er vragen in opschrijven en u kunt dagelijkse dingen die gebeuren bijhouden. Het helpt u en uw naaste om straks in de herstelperiode de opname op de intensive care te verwerken.

Wellicht zullen wij u vragen de leer-me-kennen poster in te vullen. Hiermee krijgen we een beeld van wie uw naaste is, hoe hij/zij aangesproken wil worden, hoe zijn/haar familie eruit ziet, of hij/zij een huisdier heeft. Deze informatie kan ons helpen bij het stellen van vragen als uw naaste weer wat wakkerder wordt. U kunt ook een foto ophangen van uw naaste en/of zijn familie.

Muziek heeft een positief effect op het herstel van de patiënt. Het geeft afleiding en zorgt voor oriëntatie. Op de IC zijn boxjes aanwezig welke aangesloten kunnen worden op een smartphone of tablet. Wanneer u deze meebrengt, met daarop wellicht een Spotifylijst, kan hier gebruik van gemaakt worden.

Meer informatie over de maatregelen rondom het coronavirus in Máxima MC.

Beeldbellen

We zijn ons er bewust van hoe verschrikkelijk het is om niet of beperkt op bezoek te kunnen komen. Met tablets en telefoons zorgen we waar mogelijk voor een videoverbinding met u thuis, om toch contact te houden.

Beeldbellen via Screen 2 Screen

  • Screen 2 Screen is een vorm van beeldbellen waarbij de familie via een app vanuit thuis verbinding maakt met een tablet op de patiëntenkamer
  • De patiënt hoeft niet op een knop te duwen om de verbinding tot stand te brengen (anders dan bij facetime of whatsapp)
  • De contactpersoon kan via een link meerdere personen uitnodigen, zodat bijvoorbeeld partner, zoon en dochter tegelijk virtueel aanwezig kunnen zijn (ze kunnen ook met elkaar praten)
  • De camera kan door verpleegkundigen uitgezet worden op momenten dat inloggen niet past (bijvoorbeeld bij verzorgingsmomenten en rusttijden)
  • U kunt de verpleegkundigen op de IC vragen om Screen 2 Screen

Beeldbellen via Whatsapp

  • Zorg dat er een smartphone bij uw naaste in de lade van het nachtkastje komt te liggen
  • Zorg dat deze verbonden is met het WiFi-netwerk van het ziekenhuis
  • Zet onder contactpersonen uw nummer onder de naam 1e contactpersoon en dat van de 2e contactpersoon ook
  • Zo kan de verpleegkundige snel uw nummer vinden en hoeft ze niet eerst op zoek naar een naam
    • Dus bijvoorbeeld 1e contactpersoon 06-12345678
      2e contactpersoon 06-345788890
  • De verpleegkundige zal zelf met u beeldbellen wanneer daar tijd voor is; dit kan per dag verschillen gezien de zorg te allen tijde voor gaat
  • Uiteraard mag u, wanneer u de afdeling belt voor informatie, altijd vragen of er tijd is voor beeldbellen

Beeldbellen via Skype/Facetime

  • Op de IC is een tablet aanwezig waarop Skype en Facetime geïnstalleerd is
  • Zorg dat u de Skype of Facetime app op uw tablet of smartphone installeert
  • Geef de verpleegkundige telefonisch door onder welk account u te vinden bent in Skype of Facetime
  • De verpleegkundige zal zelf met u beeldbellen wanneer daar tijd voor is; dit kan per dag verschillen gezien de zorg te allen tijde voor gaat
  • Uiteraard mag u, wanneer u de afdeling belt voor informatie, altijd vragen of er tijd is voor beeldbellen
  • We hebben op dit moment de mogelijkheid om via een camera uw naaste te zien en, indien mogelijk, te communiceren
  • Er bestaat ook altijd de mogelijkheid te mee te helpen in de zorg rondom uw naaste. Dit kan bijvoorbeeld door te helpen bij de verzorging of eten. Maar ook voorlezen of samen tv kijken. Vraag hiernaar aan de verpleegkundige, zij kan u het beste vertellen wat u zou kunnen betekenen.