3 november 2015

Snelle toegang voor kinderen tot orthoptie wint cliëntenjaarprijs

Mini-aanpassing met maximaal effect is het beste idee volgens cliëntenraad, medische staf en verpleegkundige staf

v.l.n.r. Roel Aleva (vice-voorzitter bestuur medische staf), Noortje Hanssen (afdelingshoofd oogheelkunde), Therese Hanneman (voorzitter cliëntenraad), Jan Harm Zwaveling (voorzitter raad van bestuur), Liesbeth Brandt (voorzitter VAR). Esther van Daal ontbreekt op de foto.

Denken vanuit je patiënt en je proces slim en flexibel inrichten: daarmee won afdeling oogheelkunde van Máxima MC de cliëntenjaarprijs van 2015. De jury roemde de initiatiefnemers die met kleine aanpassingen hebben bereikt dat kinderen voortaan veel sneller in MMC terechtkunnen bij afwijkingen als scheelzien, dubbelzien en een lui oog.

Afdelingshoofd Noortje Hanssen en orthoptist Esther van Daal waren het brein achter de nieuwe werkwijze van de afdeling, waardoor de lange wachttijden tot de orthoptisten tot het verleden behoren. Patiënten kunnen nu als snelste in de regio terecht bij MMC.

Esther van Daal legt uit hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben: “Op onze afdeling merkten we dat de toegangstijd voor een consult bij de vakgroep orthoptie erg lang was. Dat was al jaren zo. Een orthoptist houdt zich bezig met onderzoek en niet-chirurgische behandeling van afwijkingen in de samenwerking van de ogen en de oogmotoriek, zoals scheelzien, dubbelzien en het zogenaamde luie oog. Voornamelijk bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Een lange toegangstijd is per definitie niet patiëntvriendelijk en als het om de ogen van je kinderen gaat, wil je snel een afspraak. Redenen genoeg voor om hier wat aan te veranderen.”

Noortje Hanssen licht toe hoe ze dat hebben aangepakt: “Wij hebben geanalyseerd wat de oorzaak van de lange toegangstijd is, door goed naar het spreekuur te kijken. We kwamen erachter dat dit kwam door de verplichte combinatieafspraak die tevoren met de oogarts gemaakt moest worden, en administratief in het spreekuur vastgelegd moest worden. Omdat de wachtlijst voor de oogarts erg langs is, werd de wachtlijst van de orthoptist dit automatisch ook. Door out-of-the-box te denken en met elkaar te overleggen, hebben we ons proces nu anders ingericht. We hebben ook naar de rest van het traject gekeken en doorgevoerd dat alle onderzoeken voor een patiënt zoveel mogelijk op 1 dag plaatsvinden.
Kortom: de gehele spreekuuropbouw van de orthoptist is gewijzigd met succes voor onze patiëntjes. Hun ouders spreken regelmatig hun verbazing uit over onze korte toegangstijden. Dat vinden ze erg belangrijk, omdat het om de ogen van hun kind gaat.”

Maximaal resultaat

“Jullie idee lijkt eenvoudig, meer het is moeilijk om zoiets te verzinnen, om met een frisse blik te kijken naar je dagelijks werk. Als je dat kunt veranderen, ben je aan het innoveren; innovatie is niet alleen technologie maar ook een procesverbetering zoals deze. Dit soort initiatieven stimuleren we graag, zodat we op meer plekken zulke innovaties kunnen doorvoeren.” Met die woorden overhandigde Jan Harm Zwaveling, voorzitter van de raad van bestuur van MMC, de prijs aan de verraste initiatiefnemers.

Therese Hanneman-Wöltgens, voorzitter van de cliëntenraad van MMC en voorzitter van de jury roemt het initiatief om de toepasbaarheid voor iedere afdeling van ieder ziekenhuis: “We waren als jury unaniem dat jullie idee een voorbeeld is van een vernieuwing die dicht bij de patiënt staat. Jullie hebben door de bril van de patiënt kritisch naar je eigen werkproces gekeken, met als gevolg direct resultaat voor de patiënt. Daarom vinden we de cliëntenjaarprijs zeer verdiend.”

De jury van deze jaarlijkse prijs bestaat uit de voorzitter van de cliëntenraad, voorzitter van de medische staf en de voorzitter van de verpleegkundige staf van MMC. Het resultaat moest bijdragen aan een nog gastvrijer, vriendelijke, zorgzamer en efficiënter ziekenhuis.