16 april 2020

Voedingstips bij het herstellen van corona

Bent u thuis aan het herstellen van het coronavirus? Dan is het belangrijk dat u voldoende calorieën en eiwitten binnenkrijgt. Onze diëtisten geven u hiervoor een aantal tips en adviezen. Ook vindt u in dit bericht enkele voedingstips bij specifieke klachten door corona.

Tijdens ziekte heeft het lichaam extra voeding (calorieën en eiwitten) nodig, zowel bij activiteit als bij rust. Het lichaam heeft dan namelijk moeite met het opnemen van voedingsstoffen. Ook wordt spierweefsel sneller afgebroken dan wanneer u gezond bent. Daarbij kan de inname van voeding juist minder zijn, bijvoorbeeld door een verminderde eetlust of andere klachten.

  • Bij ziekte werkt uw lichaam heel hard. Daarom heeft u op dat moment extra energie nodig. Energie omvat de calorieën die u uit voeding binnenkrijgt.
  • Eiwitten zijn bouwstoffen voor het lichaam. Ze zijn nodig voor het herstel van uw longen na besmetting met het coronavirus. Bovendien zijn eiwitten nodig voor het behoud en de opbouw van spieren en het afweersysteem. Eiwitten zitten vooral in vlees(vervangers), vis, gevogelte, kaas, eieren, zuivelproducten, brood en peulvruchten.

Als u weer hersteld bent, is extra energie en eiwit niet meer nodig. U kunt dan de voedingsadviezen van het Voedingscentrum opvolgen voor een gezonde voeding.

Let op: dit zijn algemene adviezen, waarbij geen rekening is gehouden met eventuele diëten of allergieën.

Algemene tips voor voldoende voedingsinname

  • Probeer minimaal 6 eetmomenten op een dag te plannen: 3 hoofdmaaltijden + 3 tussenmaaltijden.
  • Probeer bij elk eetmoment een vol zuivelproduct te nemen (volle melk, volle chocomelk, volle yoghurt, volle kwark, vla). Deze producten bevatten namelijk veel eiwitten.
  • Kies voor hartig beleg, bijvoorbeeld vleeswaren zoals kipfilet, achterham, rosbief of volvette kaas (48+). Eventueel kunt u hartig beleg ‘uit het vuistje’ eten.
  • Beleg de boterham dubbel.
  • Varieer met het broodbeleg.
  • Gebruik een ruime hoeveelheid margarine of roomboter op uw boterham.
  • Drink 1,5 tot 2 liter per dag. Varieer in dranken.
  • Koffie, thee, water en light-frisdranken leveren geen energie en eiwitten. Neem ze in beperkte mate, gebruik liever zuivelproducten of sap.
  • Gebruik geen bouillon of heldere soep zonder vlees of vulling. Dit vult de maag, maar heeft nauwelijks voedingswaarde. Gebruik liever een gevulde soep met vlees.
  • Kies voor eiwit-verrijkte zuivelproducten.
  • Neem de tijd voor het eten en eet rustig.

Tips bij specifieke klachten van corona

Bij vermoeidheid of benauwdheid

  • Kook meerdere porties tegelijk en vries ze in.
  • Vloeibare voeding, zoals toetjes, vla en pap, zijn er in vele variaties kant-en-klaar. Bij vermoeidheid gaat vloeibaar eten soms makkelijker dan vaste voeding.
  • Soms smaakt niets. Probeer dan toch iets te eten. Houd voor ogen dat eten nodig is voor uw herstel of om uw conditie op peil te houden.
  • Verdeel het eten over de dag. Het is vaak minder vermoeiend om een klein beetje te eten, dan een uitgebreide maaltijd in één keer.

Bij misselijkheid

  • Niet eten kan de misselijkheid verergeren. Probeer daarom toch te eten of te drinken.
  • Eet kleine maaltijden, meerdere keren per dag.
  • Te weinig vocht vergroot een misselijk gevoel. Drink daarom voldoende: 1,5 tot 2 liter, tenzij anders voorgeschreven.
  • Vaak veroorzaken warme voedingsmiddelen met een sterke geur (vlees of koffie) meer problemen dan koude voeding. Vervang dan bijvoorbeeld een stukje warm vlees door wat plakjes koude vleeswaren.
  • Vaak wordt koud vlees beter verdragen, zoals plakjes rosbief of fricandeau. Ook eten zonder vlees is mogelijk. Neem dan kaas, ei, noten, vegetarische vleesvervangers, vis, melkproducten of peulvruchten.
  • Als de warme maaltijd u tegenstaat, probeer dan een broodmaaltijd.
  • Als u misselijk wordt van de lucht van eten, blijf dan zo mogelijk uit de keuken als er wordt gekookt.
  • Als u zelf kookt, gebruik dan de magnetron. Zo heeft u minder last van etensgeuren.

Bij slijmvorming
Slijm in de mond wordt nooit veroorzaakt door voeding, maar kan veroorzaakt worden door ziekte of een behandeling. Slijmvorming neemt niet toe na gebruik van melk of suikerrijke producten. Deze laten wel een plakkerig gevoel in de mond achter. Probeer het volgende:

  • Spoel uw mond met water.
  • Zure melkproducten (karnemelk en (drink)yoghurt) of een (suikervrij) zuurtje geven een minder plakkerig gevoel.
  • Probeer friszure producten (augurk, komkommer, appel).

Bij diarree

  • Drink voldoende om het verlies van vocht aan te vullen.
  • Gebruik kleine maaltijden verspreid over de dag, om het maagdarmkanaal zo min mogelijk te prikkelen.
  • Beperk de inname van lactose (=melksuiker). Kies liever voor zure melkproducten als yoghurt en kwark, in plaats van zoete melkproducten als chocolademelk en vla. Drinkvoeding bevat nauwelijks lactose dus dit hoeft niet beperkt te worden.