7 december 2017

Verbeterproject op SEH is beste van Nederland

Verbeterproject op SEH is beste van Nederland

Het verbeterproject op de Spoedeisende Hulp (SEH) van Máxima Medisch Centrum (MMC) is uitgeroepen tot beste van Nederland. “Een grote eer”, vindt SEH-verpleegkundige Carola Leën-De Jong. Het gaat om het project genaamd: buikklachten gaan voor de wind.

“Het oorspronkelijke doel was om de tijd die patiënten met buikklachten op de SEH doorbrengen te verkorten tot twee uur”, vertelt Carola Leën-De Jong over het project waarvan zij kartrekker is. “Uiteraard zonder dat er iets verandert aan de kwaliteit van zorg. Dat loopt zo goed dat er momenteel pilotweken gepland zijn voor een nog bredere doelgroep, namelijk alle patiënten op de SEH. Als patiënten minder lang op de SEH hoeven te verblijven, weten zij eerder wat er aan de hand is en kunnen zij sneller – indien nodig – op een andere afdeling geholpen worden.”

Stap voor stap
Het doel wordt behaald door stap voor stap verbeteringen door te voeren. “We ontdekten dat patiënten soms twee tot drie keer hun verhaal moeten vertellen: bij de verpleegkundige, de arts-assistent en/of de SEH-arts. Uit een patiënttevredenheidsonderzoek blijkt dat zij dat liever één keer doen aan alle zorgverleners tegelijkertijd. Daarom starten de arts, arts-assistent en verpleegkundige nu samen het eerste gesprek met de patiënt. Dat ervaren patiënten als zeer prettig.”

Samenwerking
“Mooi aan het verbeterproject vind ik de samenwerking die ontstaat”, zegt de SEH-verpleegkundige. De SEH en de afdelingen radiologie, laboratorium, acute opname afdeling (AOA) en de apotheek werken nauw samen. Dat heeft ook voordelen voor patiënten. Zo leidt een andere manier van werken tot minder aanvragen voor bloedbepalingen (bloedonderzoek) vanuit het laboratorium. “Hierdoor vragen we minder van het lab, waardoor zij sneller met onderzoekuitslagen van patiënten kunnen komen.”

LEAN
De SEH ontving de titel in Amersfoort op het LEAN Six Sigma seminar van opleidingscentrum UNC Plus Delta. Uit vijftig inzendingen koos de vakjury de Spoedeisende Hulp als winnaar. LEAN is een methodiek om processen – en daarmee onder andere de kwaliteit van patiëntenzorg – te verbeteren. In MMC worden al enige tijd LEAN-verbetertrajecten opgezet, waaronder het winnende project van de Spoedeisende Hulp.

Durf om te experimenteren
Een typisch kenmerk van de LEAN-methodiek is dat medewerkers zelf meedenken over verbeteringen op de werkvloer. “Van de vakjury kregen we onder meer complimenten voor de durf van het volledige SEH-team om te experimenteren met een nieuwe manier van werken. Zo werken we samen aan ons gezamenlijke doel: de kwaliteit van patiëntenzorg hoog houden.”

Carola Leën-De Jong geeft uitleg over het verbeterproject op de SEH: