Een dag van een beveiliger in MMC

Een van onze beveiligers vertelt hoe een gemiddelde werkdag als beveiliger eruitziet in MMC:

“Het is nog donker als ik bij MMC naar binnen loop; vandaag draai ik een vroege dienst. Eerst maar eens beginnen met een bakje koffie en de dienstoverdracht door mijn collega die vannacht heeft gewerkt. Mijn collega heeft vannacht de toegang tot de Spoedeisende Hulp bemand en ondersteuning en assistentie geboden aan het SEH-personeel. Ook heeft hij onveilig gedrag en onveilige situaties geobserveerd. Ik krijg het verzoek om wat camerabeelden terug te kijken, aangezien daar vannacht een incident heeft plaatsgevonden. Ook was er een technische storing, waarvoor mijn collega de technische dienst heeft ingeschakeld.

Tot 08.00 uur is de afdeling Receptie en Telefonie afwezig en beman ik de telefooncentrale en receptiebalie. Een mooi moment om de dienstlijst te checken en te kijken hoe de bezetting de rest van de week is. Zodra mijn collega gearriveerd is, houd ik me bezig met meldkamertaken en surveillancerondes in binnen- en buitenbouw. Plotseling wordt er een alarm gemeld. Ik lees dit alarm uit en zorg ervoor dat ik als eerste ter plaatse ben voor opvolging.

Terug bij de meldkamer wacht me een drukke dag; van het uitgeven van keycards en autorisatiebeheer, tot het beheer van gevonden/verloren voorwerpen en het houden van cameratoezicht. In de middag krijgen we een melding van een diefstal. Samen met onze stagiair doe ik een interne aangifte, leg ik contact met de politie en verwijs ik de betrokken partijen naar de agenten die inmiddels gearriveerd zijn. Voor de stagiair een leerzame situatie, waar ik hem graag goed bij betrek.

De rest van de middag staan we enkele bezoekers te woord via het intercomsysteem van het parkeerterrein, komen er meerdere collega’s om sleutels op te halen of in te leveren, beheren we het lockerssysteem (zodat de persoonlijke spullen van patiënten en medewerkers veilig zijn opgeborgen) en zijn we beschikbaar voor eventuele calamiteiten. Mocht er een calamiteit zijn, dan zijn we vanuit onze afdeling verantwoordelijk voor het uitgeven van noodGSM’s/portofoons bij telefonieuitval en het oproepen van de juiste partijen bij calamiteiten, zoals grote storingen, brand, ZIROP). Af en toe moet ik als beveiliger fysieke bijstand verlenen bij calamiteiten en agressie of bij onwelwordingen en reanimatie buiten de afdelingen, maar dat is vandaag (gelukkig) niet nodig geweest. Tegen half drie komt mijn collega van de late dienst binnen en draag ik mijn bijzonderheden over. Nu lekker op tijd naar huis om nog even van het mooie weer te genieten, want de middag duurt nog lang!”