Een dag van een HR medewerker
“Voordat de frontoffice van de HR servicedesk open gaat haal ik een kop thee en beantwoord nog snel een mail van een medewerker die wil weten hoe het fietsplan werkt. Om 9.00 uur staat de eerste leidinggevende al aan de balie, hij wil graag een van zijn teamleden urenuitbreiding geven, ik leg uit hoe dit kan en bespreek de mogelijkheden binnen de cao. Omdat dit soort vragen vrij vaak voorkomen is er later op de dag een bespreking gepland met mijn collega die het intranet beheert. Het zou immers fijn zijn als leidinggevenden deze informatie ook op het intranet kunnen vinden. Ook komt er een medewerker aan de balie die wil weten wat de mogelijkheden zijn voor het opnemen van zorgverlof. En zo komen er nog een aantal medewerkers en leidinggevenden langs. Om 12.00 uur heb ik tijd voor de lunch. Daarna doe ik de controle (arbeidsjuridisch en cao-technisch) en verwerking van een aantal mutatieverzoeken. Ook ga ik aan de slag met een arbeidsovereenkomst. Het gaat om een situatie die niet standaard is, dus ik stem het af met mijn collega en samen komen we tot een oplossing.
Na de pauze bespreek ik met een collega van HR-advies een format voor een nieuw type arbeidsovereenkomst. Daarna bereid ik samen met een collega kort de introductiebijeenkomst voor die we morgen verzorgen voor alle nieuwe MMC’ers. Dan is het tijd om een aantal telefoontjes te plegen, bij het controleren van een ingekomen verlenging dienstverband heb ik namelijk geconstateerd dat deze niet conform ketenbepaling is. Ik bel de leidinggevende om aan te geven dat er een andere keuze gemaakt moet worden en bespreek de mogelijkheden. Ik verwerk nog de gegevens van een aantal co-assistenten die binnenkort aan hun co-schap bij MMC beginnen.
Om 15.00 uur hebben we een werkoverleg met het team. We bespreken onder andere de openstaande posten. Samen met het afdelingshoofd komen we tot een actieplan om de issues op te lossen. Tevens sluit er een HR-adviseur aan om kort een update te geven over de nieuwe cao. Na het overleg ga ik verder met het invoeren van een nieuwe medewerker en ik controleer een aantal documenten die door collega’s zijn opgesteld. Rond 17.15 uur stap ik tevreden op de fiets naar huis.”