6 december 2018

Bewust in beweging na obesitaschirurgie

Bewust in beweging na obesitaschirurgie

Voor patiënten die een maagverkleinende operatie hebben ondergaan, is bewegen nóg belangrijker dan voor de gemiddelde Nederlander: spieren moeten weer aan kracht winnen en bewegen draagt bij aan een betere energiehuishouding, stofwisseling en het afvoeren van afvalstoffen. Rob Schepers, bewegingsagoog in Máxima MC: “Het uitgangspunt is dat mensen een gezonde dosis beweging inpassen in hun dagelijks leven.”

Vanaf vier weken na de operatie begeleidt Rob patiënten met een persoonlijk beweegprogramma dat gemiddeld zes weken duurt: “Als je de eerste keer na de operatie gaat sporten, weet je niet wat je lijf kan. Veilig sporten is van groot belang, zeker als mensen medicatie gebruiken. Ik help hen om te leren voelen wat een goede inspanning voor hen is. Dat doen we in een groep met mensen die dezelfde operatie hebben ondergaan. Heel gezellig, maar ook heel nuttig. Tips over eten, drinken, sporten en bewegen gaan er over en weer.”

Bewust bewegen

Rob stimuleert de mensen op weg naar een gezonde dosis beweging. “Niet alleen sporten is belangrijk, maar ook bewust bezig zijn met bewegen tijdens je dagelijkse routine. Je kunt bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, waar je voorheen automatisch de auto pakte. Een sport die je leuk vindt, helpt je ook om het vol te houden. Vind je fitness niet leuk, dan kun je na ons programma prima verder met een andere sport.”

Beloning

De bewegingsagoog ziet zijn patiënten na drie maanden, acht maanden en na een jaar weer terug. Gezonder én gelukkiger. “Het is geweldig om te horen dat mensen blij zijn om normale activiteiten weer te kunnen oppakken. Activiteiten die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn: met de kinderen ravotten of een hele dag rondlopen in de Efteling. Daar doe ik het voor.”

Beweegtips

  • Beweeg voldoende
    Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, en verspreid dit over meerdere dagen. Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten. Erg belangrijk: kies een sport die je leuk vindt. Zo houd je het langer vol.
  • Beweeg bewust
    Laat de auto staan en pak de fiets of loop als dat kan.
  • Beweeg samen
    Met je partner of gezin kun je van bewegen een uitje maken. Bovendien: samen bewegen motiveert.