3 september 2025

Hoe verpleegkundigen leren écht toepassen in de praktijk

Verpleegkundigen volgen regelmatig trainingen en scholingen om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Maar hoe zorg je ervoor dat wat ze leren ook daadwerkelijk wordt toegepast in de praktijk? Die vraag stond centraal in het promotieonderzoek van Lysette Hakvoort, verpleegkundige en onderzoeker bij Máxima MC. Op 2 september 2025 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht.

Verpleegkundigen hebben een cruciale rol in het leveren van hoogwaardige zorg op het gebied van gezondheidsbevordering, preventie, behandeling en revalidatie van patiënten. Om die rol goed uit te kunnen voeren, leren, ontwikkelen en verbeteren verpleegkundigen gedurende hun hele carrière. Dat blijkt in de praktijk een uitdaging: hoe breng je de geleerde in de praktijk en wat is ervoor nodig om dit te verbeteren?

 De kloof tussen theorie en praktijk

Uit eerder onderzoek blijkt dat kennis en vaardigheden die verpleegkundigen opdoen tijdens trainingen vaak niet of nauwelijks worden gebruikt op de werkvloer. Dit wordt ook wel de ‘kennis-praktijkkloof’ genoemd. Lysette Hakvoort onderzocht welke factoren deze kloof veroorzaken en hoe je die kunt verkleinen. Ze keek daarbij naar persoonlijke motivatie, de opzet van trainingen en de rol van de werkomgeving.

Wat blijkt? Samenwerking is cruciaal

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat verpleegkundigen, managers en opleiders beter moeten samenwerken. Als zij hun aanpak niet op elkaar afstemmen, is de kans klein dat een training leidt tot gedragsverandering in de praktijk. Ook blijkt dat verpleegkundigen meer baat hebben bij trainingen die aansluiten op hun dagelijkse werk en waarin zij zelf invloed hebben op de inhoud.

Een nieuw meetinstrument

Om beter inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt, ontwikkelde Lysette het meetinstrument IMTT-NP. Hiermee kunnen verpleegkundigen aangeven hoe zij een training ervaren en wat hen helpt of belemmert om het geleerde toe te passen. Dit instrument is inmiddels gevalideerd en wordt gebruikt in meerdere ziekenhuizen.

Wat betekent dit voor de patiënt?

Als verpleegkundigen hun kennis en vaardigheden beter kunnen toepassen, leidt dat tot betere zorg. Lysette: “Als je werkt in een omgeving waar ruimte is om te leren en jezelf te ontwikkelen, doe je je werk met meer plezier en trots. Dat merken patiënten aan hoe je met hen en met je collega’s omgaat. En hoe beter we blijven leren, hoe meer aandacht we hebben voor wat patiënten nodig hebben. Als kennis goed wordt toegepast, maken we samen het verschil voor onze patiënten.”

Een bijzondere prestatie

Máxima MC feliciteert Lysette Hakvoort van harte met haar promotie. Haar onderzoek biedt waardevolle handvatten om de professionele ontwikkeling van verpleegkundigen te versterken en de zorg voor patiënten verder te verbeteren.