Diabetes Thuis

Zorg dichtbij met telemonitoring

Diabetespatiënten die onder behandeling zijn in Máxima MC kunnen gebruik maken van Diabetes Thuis. Bij Diabetes Thuis houden wij uw diabetes op afstand in de gaten via telemonitoring (ook wel thuismonitoring of telebegeleiding genoemd). We gebruiken hiervoor de app mySugr.

Patiënten met diabetes hebben jaarlijks een afspraak in Máxima MC voor een uitgebreide jaarcontrole. U ziet dan de specialist en diabetesverpleegkundige. Tijdens deze afspraak wordt het behandelplan besproken met daarin mogelijke vervolgafspraken voor het komende jaar. Als alles goed gaat, hoeft u maar één keer naar het ziekenhuis te komen en verloopt het contact met de met de diabetesverpleegkundige verder digitaal via Diabetes Thuis.

Door Diabetes Thuis krijgt u nu de kans om zelf uw diabetes te managen. U voert zelf in de app gegevens in, die wij in het ziekenhuis ook kunnen uitlezen. Mocht er iets zijn, dan kan er via de app gecommuniceerd worden. Dit kunt u gemakkelijk via de app afstemmen de diabetesverpleegkundige of specialist. U hoeft hiervoor niet meer speciaal naar het ziekenhuis te komen.

Hoe werkt Diabetes Thuis?

Met Diabetes Thuis houdt u thuis via een app (mySugr) uw gegevens bij, zoals bloedglucosewaarden, uw koolhydraten en insuline. Deze gegevens worden automatisch via de beveiligde app naar uw diabetesverpleegkundige gestuurd. U hoeft dit dus niet apart te registreren, maar kunt dat op de voor u gebruikelijke manier doen. Deze waarden worden bijgehouden in uw medisch dossier. Heeft u een medische vraag voor uw diabetesverpleegkundige of specialist? Dan stelt u die gemakkelijk via een veilige chat.

Wat zijn de voordelen van Diabetes Thuis voor u?

  • U krijgt zelf beter inzicht in uw diabetes en kan er meer controle op uitoefenen.
  • Doordat u uw gegevens met ons deelt, kunnen we uw behandeling beter afstemmen op uw persoonlijke situatie.
  • U hoeft minder vaak voor controle naar het ziekenhuis.

Wat kunt u van uw zorgverlener verwachten?

  • Eén keer in de vier maanden worden de gegevens die u heeft bijgehouden geëvalueerd. Indien nodig nemen wij contact met u op.
  • Bij contact zorgt u ervoor dat u:
    • eventuele upload van pomp-, sensor-, of bloedsuikermetingen gedaan heeft in de voor u gebruikte uploadprogramma’s;
    • bijzonderheden, veranderingen en vragen in de app stelt;
    • bij voorkeur al aangeeft waar u met betrekking tot de bloedglucoseregulatie advies voor nodig heeft.
  • Als u een vraag over uw diabetes stelt via de app, streven wij ernaar uw vraag binnen drie werkdagen te beantwoorden. Het kan zijn dat u een antwoord krijgt van een andere diabetesverpleegkundige dan uw eigen diabetesverpleegkundige (voor een spoedvraag belt u het ziekenhuis).
  • Inzichten over uw gegevens uit de app worden opgenomen in uw patiëntendossier.
  • Uw diabetesverpleegkundige bespreekt met u of Diabetes Thuis iets voor u is. Als dit niet het geval is blijven uw afspraken en controles verlopen zoals voorheen.

Wat verwachten wij van u als u werkt met Diabetes Thuis?

Hoe meer informatie u invoert, hoe beter wij onze zorg aan u kunnen verlenen.

  • Wij verwachten dat u minimaal uw bloedglucosewaarden, koolhydraten en insuline invoert zoals met u afgesproken
  • Via de app stelt u alleen medische vragen aan uw zorgverlener die géén spoed hebben*
  • Vragen over het gebruik van mySugr en de koppeling van apparaten kunt u stellen aan de leverancier van de app: Roche Diabetes Care via 0800-0220285

* U moet bellen met het ziekenhuis bij: plotselinge ontregeling; dringende vragen; misselijkheid of braken en problemen met bloedsuikers; hypers boven de 20 mmol/l die niet dalen na het bijregelen met insuline.

Hoe kunt u starten met Diabetes Thuis?

Wanneer u gebruik gaat maken van Diabetes Thuis ontvangt u van uw diabetesverpleegkundige een persoonlijke vouchercode en instructies om gratis de pro-versie van de app mySugr te activeren.

Ook als u mySugr al gebruikt moet u deze vouchercode gebruiken om uw bestaande account om te zetten, zodat uw gegevens gedeeld kunnen worden met het ziekenhuis.

Ontwikkeling van Diabetes Thuis

Het programma Diabetes Thuis wordt verder ontwikkeld om het gebruikersgemak te verbeteren. Op dit moment kunnen nog niet alle apparaten (meters, pennen, pompen en sensoren) hun meetgegevens automatisch delen met de app. Doelstelling is om het aantal apparaten waarvan gegevens wel ingelezen kunnen worden, uit te breiden zodat alle functionaliteiten uiteindelijk toegevoegd worden aan deze app.

Heeft u vragen?

Vragen over het gebruik van mySugr

Roche Helpdesk

Vragen over uw medische behandeling

Afdeling interne geneeskunde Máxima MC