MMC is klaar voor de toekomst met nieuw digitaal systeem
Van links naar rechts: Suzanne van Bommel (programmamanager), Marten Kroese (lid raad van bestuur), Christianne Lennards (lid raad van bestuur), Jan Harm Zwaveling (voorzitter raad van bestuur), Merijn Mulders (programmamanager).
Máxima MC (MMC) heeft vrijdagmiddag 3 november een nieuw elektronisch patiëntendossier en ziekenhuisregistratiesysteem feestelijk in gebruik genomen. Het elektronisch patiëntendossier staat vol waardevolle informatie over de patiënt, de behandeling en organisatorische, financiële en logistieke gegevens over het zorgtraject van onze patiënten.
Klaar voor de toekomst
Met het nieuwe systeem HiX van leverancier ChipSoft is MMC klaar voor belangrijke toekomstige ontwikkelingen. We zien steeds meer oudere patiënten met meerdere aandoeningen. Een goede samenwerking tussen de diverse medische vakgebieden is dan essentieel. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk informatie makkelijker te delen.
MMC werkt ook steeds intensiever samen met zorgaanbieders in de regio. Op termijn maakt het nieuwe systeem ook het onderling delen van informatie eenvoudiger.
Bovendien bundelen we onze krachten, omdat we profiteren van ontwikkelingen in andere ziekenhuizen met hetzelfde systeem. Er worden steeds meer intelligente toepassingen bedacht die we sneller kunnen inzetten.
Jan Harm Zwaveling, voorzitter raad van bestuur van MMC: “Het is onze ambitie om meest innovatieve en patiëntgerichte ziekenhuis van Nederland te worden. Daar gaat HiX op allerlei gebieden bij helpen. We zijn nu bijvoorbeeld klaar voor alle ontwikkelingen op het gebied van eHealth. Ook zaken als gegevensuitwisseling met onze ketenpartners en het onderhouden van het systeem wordt een stuk beter en eenvoudiger. Daar komt bij dat het systeem nog continu verrijkt wordt. Daarnaast willen we óók intensiever online communiceren met onze ketenpartners en de patiënt zelf. HiX biedt ons hiervoor het beste platform en past volledig in onze toekomstvisie.”
Intensieve voorbereiding
De overgang naar het nieuwe systeem is maandenlang intensief voorbereid. Alle gegevens zijn automatisch van het oude systeem naar het nieuwe systeem HiX overgezet. Alle medewerkers zijn geschoold in het gebruik van het nieuwe systeem en superusers zijn geïnstrueerd om ondersteuning te bieden aan hun collega’s.
Vrijdagmiddag 3 november werkten de medewerkers voor het eerst met het nieuwe HiX. In de eerste dagen is er rekening mee gehouden dat het iets langer kan duren om patiënten te behandelen; daarom zijn er tijdelijk minder afspraken en operaties ingepland.