MMC scoort hoog op tevredenheid bij patiënten
In MMC hechten we veel waarde aan patiënttevredenheid en patiëntervaringen. Om inzicht te krijgen in de ervaringen van de patiënt wordt dit regelmatig uitgevraagd. In het voorjaar van 2022 is weer een uitvraag gedaan onder 622 patiënten die een polikliniek bezoek hebben gehad, opgenomen zijn geweest of in dagbehandeling behandeld zijn. We nodigden patiënten uit om per e-mail een vragenlijst in te vullen. De resultaten geven ons inzicht in wat al goed gaat in de patiëntenzorg en wat nog beter kan.
MMC scoort een 8,3
Onder alle doelgroepen (polikliniek, verpleegafdeling, dagbehandeling) was het patiënttevredenheidscijfer gemiddeld hoger dan een acht. MMC scoort dan ook een 8,3. Daar zijn we erg trots op. Dat betekent dat patiënten erg tevreden zijn over de zorg.
Cijfers patiënttevredenheid
In de vragenlijst komen vragen aan bod over onderwerpen die passen bij de zorgverlening van nu, zoals samen beslissen. Bij bijna alle onderwerpen gaf minimaal 80% van de respondenten aan tevreden te zijn. Onderwerpen waar zelfs 90% over aangaf geheel tevreden te zijn waren:
– Luisteren naar de wensen van de patiënt
– Vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverleners
– Aandacht voor de veiligheid van de patiënt
– Samenwerking tussen zorgverleners in het ziekenhuis
Samen beslissen
Hoewel de patiënttevredenheid hoog is, is er ook een onderwerp waar patiënten van vinden dat we nog verder kunnen verbeteren. Een van die onderwerpen is samen zorg/behandeling bepalen (74% was tevreden). In MMC zetten we vol in op samen beslissen, omdat we het belangrijk vinden dat de patiënt meebeslist over de behandeling. We haken aan bij de landelijke campagne, trainen zorgverleners, attenderen patiënten en maken steeds meer gebruik van keuzehulpen en consultkaarten om op deze manier Samen Beslissen in de praktijk te implementeren.
Verbeteringen
Een aandachtspunt uit het vorige patiënttevredenheidsonderzoek was ‘informatie over de werking van medicijnen’. Hier scoorden we het vorige patiënttevredenheidsonderzoek een stuk lager. Hier hebben we vol op ingezet om dit te verbeteren. Het medicatie-ontslaggesprek is ingevoerd en dit werpt zijn vruchten af. Het resultaat is van 69,8% naar 88,4% tevredenheid gegaan.