Veelgestelde vragen MijnMMC

Heeft u vragen over MijnMMC? Kijk dan eerst of uw vraag op deze pagina met veelgestelde vragen wordt beantwoord. Voor overige vragen over MijnMMC neemt u contact op met de polikliniek.

Wat is MijnMMC?

  • Wat kan ik doen met MijnMMC?

    Dit kunt u terugvinden op de pagina ‘Wat is MijnMMC‘.

  • Wat heb ik nodig om toegang te krijgen tot MijnMMC?

    U heeft uw DigiD nodig, bestaande uit gebruikersnaam en wachtwoord én een controle om uw identiteit vast te stellen via de DigiD app of SMS. U heeft niet per sé een mobiele telefoon nodig om de sms te kunnen ontvangen of de DigiD app te gebruiken. De inlogmethode via sms is namelijk ook te gebruiken via een vast telefoonnummer. Meer informatie hierover vindt u op de pagina ‘Meer informatie over DigiD‘.
    Ook moet uw identiteit zijn vastgesteld bij Máxima Medisch Centrum, dit houdt in dat u bij ons geregistreerd bent als patiënt. Heeft u zich nog niet gelegitimeerd bij de inschrijfbalie van MMC? Dan kunt u dit bij uw eerstvolgende bezoek doen.

Hoe kan ik gebruik maken van MijnMMC?

  • Hoe kan ik inloggen op MijnMMC?

    Ga naar www.mmc.nl en klik rechts bovenin op ‘MijnMMC’. Klik op de knop ‘Inloggen in MijnMMC’ en klik op de volgende pagina op ‘Inloggen’. Selecteer de inlogmethode via sms of de DigiD app. Vul vervolgens uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Afhankelijk van de gekozen inlogmethode vult u de toegangscode in, waarna u toegang krijgt tot uw medische gegevens. Lees meer informatie over het gebruik van DigiD.

  • Hoe kan ik namens andere mensen gebruik maken van MijnMMC?

    Uw DigiD login is strikt persoonlijk. Deze geeft toegang tot uw eigen medische gegevens. Het kan wenselijk zijn om toegang te krijgen tot de medische gegevens van uw partner, uw kind of degene waarvan u mantelzorger bent. Ook kan het voorkomen dat u voor hen een afspraak moet maken of een vragenlijst invullen. Als u dit digitaal wilt doen, dient u zich hiervoor te wenden tot de persoon in kwestie, die via de eigen DigiD login toegang heeft tot de eigen medische gegevens.

    Kinderen hebben vaak nog geen DigiD. Wilt u de gegevens van uw kind inzien of namens hen gebruik maken van de functionaliteiten van MijnMMC. Dan is het na het invullen van een machtigingsformulier op de polikliniek mogelijk om de gegevens van uw kind te koppelen aan uw elektronisch patiëntendossier. Dit kan tot uw kind 16 jaar wordt. Daarna moet uw kind zelf inloggen. Zodra u bent gemachtigd om de gegevens van uw kind aan uw dossier te koppelen, is dit geldig voor het hele ziekenhuis. U hoeft dit dus niet steeds per polikliniek of behandeling opnieuw te doen. Het aanvragen van een machtiging is nog niet bij alle poliklinieken mogelijk. Vraag dit daarom eerst na bij de polikliniek waar uw kind onder behandeling is.

Wat kan ik doen als MijnMMC niet werkt?

  • Wat kan ik doen als het niet lukt om in te loggen?

    De meest voorkomende problemen zijn:

    • U logt in met uw eigen DigiD om medische gegevens van iemand anders in te zien. Dat kan niet. Medische gegevens verschijnen alleen in het dossier onder uw eigen DigiD. Wel kunt u door het aanvragen van een machtiging het dossier van uw kind inzien. Meer informatie hierover vindt u bij veelgestelde vragen onder Hoe kan ik gebruik maken van MijnMMC? – Hoe kan ik namens anders mensen gebruik maken van MijnMMC?
    • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden.
  • Hoe komt het dat ik geen e-mail van MijnMMC ontvang?

    • Het kan zijn dat e-mails van MijnMMC in uw Spam (ongewenste e-mail) terecht komen. Kijk in uw mailbox dus bij ‘Spam’ als u de e-mail van MijnMMC niet hebt ontvangen.
    • Misschien heeft u het automatisch ontvangen van e-mail via MijnMMC uitgeschakeld. Kijk dan bij uw gegevens in MijnMMC.nl. U vindt uw gegevens onder ‘Mijn gegevens’, bovenin de menubalk. Kies vervolgens in de menubalk links ‘Mijn instellingen’ en vink aan voor welke onderdelen u e-mails wilt ontvangen.
    • Misschien is uw e-mailadres nog niet gecontroleerd. Dit kunt u nakijken bij uw gegevens in MijnMMC. U vindt uw gegevens onder ‘Mijn gegevens’, bovenin de menubalk. Kies vervolgens in de menubalk links ‘Mijn gegevens’. Is uw e-mailadres nog niet gecontroleerd, klik dan op ‘Start controle’ in de rode balk onder uw e-mailadres. Als hier een verkeerd mailadres staat vermeld, kunt u dit hier wijzigen en daarna de controle starten. Deze wijziging hoeft u niet apart door te geven aan MMC, maar wordt automatisch doorgevoerd in de systemen van het ziekenhuis.
  • Wat kan ik doen als ik problemen heb met het gebruik van het portaal?

    Heeft u vragen over MijnMMC? Kijk dan eerst of uw vraag op deze pagina met veelgestelde vragen wordt beantwoord. Voor overige vragen over MijnMMC neemt u contact op met de polikliniek.
    Mocht het u desondanks niet lukken om via MijnMMC uw medische gegevens te benaderen, dan kunt u via dit formulier een papieren afschrift van uw dossier opvragen.

Hoe zit het met privacy en dossiervoering?

  • Hoe zit het met de veiligheid en vertrouwelijkheid van mijn gegevens?

    Máxima Medisch Centrum gaat op een veilige manier met uw digitale gegevens om. We voldoen aan de normen voor het uitwisselen van medische gegevens op internet. Toch blijft er altijd een klein risico dat buitenstaanders het systeem binnendringen en toegang krijgen tot deze gegevens. Handel zelf veilig en verantwoord!

    • Log uit op het moment dat u MijnMMC niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
    • Bewaar uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord op een veilige plek.
    • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw naam en wachtwoord kan vinden.
    • Gebruik een screensaver, zodat voorbijgangers uw gegevens niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
    • Gebruikt u een draadloze verbinding met uw internetmodem of router, zorg er dan voor dat deze apparatuur beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

    De gegevens die u invoert in MijnMMC worden opgenomen in het elektronisch patiëntendossier. Net als bij het huidige papieren dossier is het privacyreglement van toepassing bij het gebruik van het patiëntenportaal MijnMMC.

  • Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en opeens iets anders moet doen?

    Als u geen gebruikmaakt van MijnMMC wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd.

  • Privacy en dossiervoering

    Elke keer dat u inlogt wordt geregistreerd. We doen dit om te meten hoe vaak MijnMMC wordt gebruikt. De gegevens, die u invoert in MijnMMC, worden opgenomen in het elektronisch patiëntendossier. Hierop is het privacyreglement van toepassing.

    Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht tot geheimhouding van uw persoons- en medische gegevens. Alleen met uw schriftelijke toestemming mag informatie over u verstrekt worden aan derden. Er wordt gelogd welke medewerkers van MMC uw dossier hebben bekeken. Als zij niet betrokken zijn bij uw behandeling, dienen zij te verantwoorden waarom zij in uw dossier kijken. Op termijn kunt u via MijnMMC terugvinden welke medewerkers van MMC uw dossier hebben geraadpleegd.