28 november 2017

7 tips bij dumping klachten

7 tips bij dumping klachten

Dumping is een verzamelnaam voor klachten die optreden als het voedsel vanuit de maag te snel wordt aangeboden aan de darm. Dit komt soms voor na een maagverkleining. De intensiteit en duur van de klachten verschillen per persoon.

De sluitspier van de maag zorgt ervoor dat voedsel in kleine hoeveelheden in de dunne darm terecht te komen. Als gevolg van een gastric bypass is deze sluitspier niet meer aanwezig. Hierdoor kan ‘dumping’ voorkomen.

Vroege en late dumping
Er zijn twee soorten dumping. Bij de vroege variant komt het voedsel in te grote brokken in de dunne darm. De maag kan het voedsel niet goed fijn malen. Klachten ontstaan een half uur na de maaltijd. Je krijgt last van een opgeblazen gevoel, diarree, misselijkheid, hoofdpijn, buikpijn of krampen.

Bij late dumping is je lichaam nog niet klaar voor de voedselresten. Hierdoor raakt de afstemming tussen rondom je bloedsuikerspiegel verstoord. Deze situatie lijkt op die van mensen met diabetes (suikerziekte) met een te lage bloedsuikerspiegel. Klachten hierbij kunnen zijn zweten, trillen, een slap gevoel, hartkloppingen of flauwvallen. Deze klachten ontstaan pas later na het eten, één tot anderhalf uur na de maaltijd.

Diëtiste Myrthe van de Voort geeft tips: “Door op je voeding te letten kun je de klachten verminderen of zelfs voorkomen.”

  • Gebruik zes tot negen kleine maaltijden, verspreid over de dag.
  • Eet rustig en kauw het voedsel goed. Een maaltijd mag gerust 30 tot 45 minuten duren.
  • Vermijd gesuikerde limonade en gezoete vruchtensappen.
  • Verdeel het vocht goed over de dag. Drink een half uur voor tot een half uur na de maaltijd niet. Drink ook tijdens de maaltijd niet. Door vocht komt voedsel nog sneller in de darm terecht.
  • Vermijd suikerrijke- en vette voedingsmiddelen.
  • Gebruik zuivelproducten zonder toegevoegde suiker.
  • Gebruik voeding met voldoende voedingsvezels. Deze zorgen ervoor dat het voedsel minder snel naar de darmen gaat. Producten waar veel voedingsvezels in zitten zijn bijvoorbeeld en volkorenbrood, groente en fruit.