Aanmelden via zuilen

Máxima MC (MMC) werkt met aanmeldzuilen. Bij deze zuilen meldt u zichzelf snel en eenvoudig aan voor uw afspraak. Dit doet u door uw identiteitsbewijs te scannen. Ook kunt u uw persoonlijke gegevens bij de aanmeldzuil controleren en, indien nodig, zelf aanpassen. Hierdoor staat u goed en volledig geregistreerd bij MMC. Ook hoeft u niet meer in de rij te staan bij de balie van de polikliniek. De huidige servicepas van MMC komt hiermee te vervallen.

Hoe werkt het?

Aanmelden met identiteitsbewijs

U meldt zich bij binnenkomst aan bij een aanmeldzuil door uw geldige identiteitsbewijs te scannen (paspoort, ID-kaart of Nederlands rijbewijs). Hierbij leest de zuil de chip van uw identiteitsbewijs uit. De foto van uw identiteitsbewijs verschijnt op het scherm. Wij vragen uw toestemming om deze foto te gebruiken in uw medisch dossier. De overige gegevens van uw identiteitsbewijs worden alleen gecontroleerd, ze worden niet opgeslagen.

identiteitsbewijs in aanmeldzuil

Controle persoonlijke gegevens op zuil

Het scherm toont uw persoonlijke gegevens zoals deze bij ons bekend zijn. U controleert deze gegevens of deze juist en compleet zijn. Als dat niet zo is, kunt u de gegevens aanpassen via het scherm van de zuil. Na controle van deze gegevens verschijnt uw afspraak (of afspraken) in beeld.

patiëntgegevens controleren aanmeldzuil mmc

Ontvangst afspraakticket

Na bevestiging van uw afspraak wordt uw afspraakticket geprint. Hierop staan:

  • Uw afspraak (of afspraken op die dag);
  • Het routenummer van de betreffende afdeling waar uw afspraak plaatsvindt;
  • Een QR-code.

qr-code aanmeldzuil mmc

Heeft u vragen of hulp nodig? Dan kunt u terecht bij onze gastvrouwen en gastheren. Zij staan naast de aanmeldzuilen en helpen u graag verder.

Aanmelden bij de zuil op de polikliniek: 15 minuten voor uw afspraak


Met het geprinte afspraakticket gaat u vervolgens naar de plaats van uw afspraak. Hier vindt u ook weer een zuil. 15 minuten voor uw afspraak meld u zich hierop aan door de QR-code op uw afspraakticket een paar centimeter voor de scanner te houden. Zodra het licht groen wordt, is uw ticket gescand.

qr-code scannen aanmeldzuil

Met deze laatste stap bent u aangemeld voor uw afspraak. De incheckzuil toont in welke wachtkamer u mag plaatsnemen.

arts roept patiënt op

Als u meerdere afspraken op een dag heeft, dan gebruikt u daarvoor steeds hetzelfde afspraakticket met de QR-code.

Online inchecken via MijnMMC

Via het patiëntenportaal MijnMMC kunt u zich ook thuis al aanmelden voor uw afspraak. Dit kan vanaf één dag van tevoren. Doordat u in MijnMMC ook uw gegevens kunt controleren en aanpassen, is het niet meer nodig dat u zich aanmeldt bij de aanmeldzuil in de centrale hal. U kan in dat geval rechtstreeks doorlopen naar de betreffende polikliniek.

Hoe werkt het online inchecken?

U ontvangt 24 tot 48 uur voorafgaand aan uw afspraak een e-mail en/of sms-bericht met het verzoek om online in te checken voor uw afspraak. Dit kan vanaf 24 uur voor aanvang van de afspraak. U ontvangt ook een melding van de afspraak op de homepage van MijnMMC. Via deze melding kunt u uw gegevens controleren en eventueel aanpassen. U bevestigt het online inchecken. Na deze bevestiging ontvangt u een QR-code via de e-mail, waarmee u zich direct bij de zuil op de polikliniek kan aanmelden.

Belangrijk!

Neem uw identiteitsbewijs mee. Alleen met een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlands rijbewijs, ID kaart of verblijfsdocument) kunt u zich aanmelden bij de zuilen. Heeft u meerdere afspraken op één dag? Bewaar uw afspraakticket dan goed, deze gebruikt u voor alle afspraken die op die dag plaatsvinden.

Vragen?

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Bekijk dan onderstaande veelgestelde vragen. Komt u er niet uit, dan kunt u bellen met de polikliniek.

  • Waarom zijn er aanmeldzuilen?

    • U heeft meer privacy bij het aanmelden.
    • Uw gegevens en identiteitsbewijs worden gecontroleerd. Zo kunnen we beter voldoen aan de wettelijke identificatieplicht. Meer informatie over de identificatieplicht in de zorg vindt u op de website van de Rijksoverheid.
    • U hoeft niet meer in de rij te staan bij de balie van de afdeling.
    • U heeft een duidelijk overzicht van alle afspraken die op die dag plaatsvinden op uw afspraakticket.
  • Waarom vraagt MMC om mijn identiteitsbewijs?

    Wij zijn wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw Burgerservicenummer hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd.

  • Wat gebeurt er met de gegevens van mijn identiteitsbewijs? Is mijn privacy voldoende geborgd?

    De aanmeldzuilen scannen de gegevens van uw identiteitsbewijs. Hierbij leest de zuil de chip van uw identiteitsbewijs uit. Uw naam, geboortedatum en/of BSN gebruiken wij om te controleren of de juiste informatie in ons elektronisch patiëntendossier aanwezig is en tonen deze. Wij vragen u of de pasfoto van uw identiteitsbewijs mag worden overgenomen. Alleen met uw expliciete toestemming nemen wij de pasfoto over en slaan deze op in uw medisch dossier. Deze toestemming geeft u via de zuilen. Alle overige gegevens van uw identiteitsbewijs worden niet overgenomen. Uw identiteitsbewijs wordt niet gekopieerd door en opgeslagen in de aanmeldzuil.

    Indien u zich niet via de aanmeldzuil wilt aanmelden, dan kunt u zich melden bij de inschrijfbalie en helpen we u daar verder.

  • Waar staan de aanmeldzuilen?

    De aanmeldzuilen zijn op beide locaties te vinden in de centrale hal en bij de poliklinieken.

  • Wat is het verschil tussen de aanmeldzuil in de centrale hal en op de polikliniek?

    De aanmeldzuil in de centrale hal controleert uw persoonsgegevens en bevestigt uw afspraak of afspraken voor die dag. Bij de aanmeldzuil op de polikliniek meldt u zich voor de betreffende afspraak door het scannen van de QR-code. Zo weet de zorgverlener dat u er bent.

  • Staat er bij alle poliklinieken een aanmeldzuil?

    Daar waar het kan hebben poliklinieken een eigen zuil, maar er zijn ook verzamelzuilen. Deze verzamelzuilen staan aan het begin van een gang, waarin meerdere poliklinieken gehuisvest zijn. U krijgt na aanmelding op het scherm te zien in welke wachtkamer u kan plaatsnemen, deze wordt duidelijk aangegeven.

  • Moet iedere patiënt zich aanmelden via een aanmeldzuil?

    Iedere patiënt die voor een afspraak naar het ziekenhuis komt, meldt zich aan via de aanmeldzuil. Ook als u komt voor bloedprikken, radiologisch onderzoek of wanneer u komt voor een opname.

  • Zijn de aanmeldzuilen ook rolstoelvriendelijk te gebruiken?

    Ja, op beide locaties is een rolstoelvriendelijke aanmeldzuil aanwezig.

  • Staan er ook aanmeldzuilen bij de verpleegafdeling?

    Nee. Bij de verpleegafdeling meldt u zich bij de balie en levert daar uw afspraakticket in. Aanmelden bij de centrale zuil is wel nodig, omdat hier controle uw gegevens plaatsvindt.

  • Moeten patiënten die zich melden op de Spoed Eisende Hulp (SEH) zich ook via de aanmeldzuil aanmelden?

    Nee, komt u via de SEH binnen dan hoeft u zich niet te melden via de aanmeldzuil.

  • Zijn de aanmeldzuilen hygiënisch te gebruiken?

    De aanmeldzuilen worden met regelmaat schoongemaakt. Daarnaast hebben de aanmeldzuilen in het entreegebied handdispensers, zodat u na gebruik uw handen kan desinfecteren.

  • Zijn de aanmeldzuilen ook geschikt voor anderstaligen?

    Nee. De zuilen zijn nu alleen nog Nederlandstalig. Op termijn wordt dit ook Engelstalig.

  • Ik sta op de verkeerde locatie, wat nu?

    Als u zich aanmeldt bij de zuil en u staat op de verkeerde locatie, dan meldt de zuil dit. De zuil geeft aan dat u zich kan melden bij de registratiebalie, daar wordt u verder geholpen.

  • Hoe lang van te voren kan ik mij aanmelden bij de polikliniek?

    U kunt zich maximaal 15 minuten van te voren aanmelden bij de aanmeldzuil bij de polikliniek. Bent u eerder, dan kunt u het beste wachten in de centrale hal.

  • Ik ben te laat voor mijn afspraak, wat nu?

    Tot 15 minuten na het begin van uw afspraak kan u zich nog aanmelden en plaatsnemen in de wachtkamer. Bent u later dan 15 minuten, dan geeft de aanmeldzuil aan dat u zich kan melden bij de registratiebalie, daar wordt u verder geholpen.

  • Hoe werkt het als ik meerdere afspraken op één dag heb?

    Als u meerdere afspraken op één dag heeft, staan deze afspraken op uw afsprakenticket. U meldt zich voor iedere afspraak aan door de QR-code te scannen bij de incheckzuil bij de polikliniek waar de afspraak plaatsvindt.

  • Kan ik ook vooraf zijn gegevens inzien, controleren en wijzigen?

    Ja, via het patiëntenportaal MijnMMC kan u uw gegevens controleren en wijzigen.

  • Kan ik mij ook al vanuit huis aanmelden voor de afspraak?

    Ja, via ons patiëntenportaal MijnMMC kan u zich met de komst van de zuilen ook vanuit huis aanmelden voor de afspraak, dit kan één dag van tevoren. Doordat u in datzelfde portaal ook uw gegevens kan controleren en wijzigen is het dan niet meer nodig om via de aanmeldzuil in de centrale hal u aan te melden. U ontvangt na aanmelding via het portaal de QR-code per e-mail. Daarmee kan u rechtstreeks doorlopen naar de betreffende polikliniek. Dat bespaart u tijd.

  • Moet mijn kind zich ook aanmelden bij een aanmeldzuil?

    Ja. U moet als ouders/verzorgers van uw kind een geldig identiteitsbewijs hebben als ze naar een arts of zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte en geldt voor iedereen.

  • Wat moet ik doen als ik als ouder/verzorger geen geldig identiteitsbewijs heb voor mijn kind?

    Dan mag u zich melden bij de registratiebalie. Daar wordt u verder geholpen.

  • Ik ben mijn identiteitsbewijs vergeten, wat nu?

    Als u zich niet kan aanmelden bij de aanmeldzuil, omdat u geen (geldig) identiteitsbewijs bij zich heeft, dan mag u zich melden bij de registratiebalie. Daar wordt u verder geholpen.

  • Ik ben mijn afspraakticket kwijt, wat nu?

    Als u uw afspraakticket kwijt bent geraakt, kan u zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuil in de centrale hal. Een nieuw afspraakticket wordt dan opnieuw geprint.

  • Wanneer maak ik geen gebruik van de aanmeldzuil?

    U maakt geen gebruik van de aanmeldzuil in de volgende situaties:

    • U komt voor het eerst als patiënt in MMC.
    • Als u geen (geldig) identiteitsbewijs heeft.
    • Als de zuil uw identiteitsbewijs niet herkent.
    • Als u onverzekerd bent.

    U mag zich in deze situaties melden bij de registratiebalie. Daar wordt u verder geholpen.

  • Kan ik hulp krijgen bij het aanmelden?

    Ja, er is voldoende ondersteuning aanwezig bij de zuilen om u hulp te bieden.

  • Staat ook de uitlooptijd van de polikliniek op het afspraakticket?

    Nee, op uw afspraakticket staat alleen de tijd van uw afspraak.

  • Ik ben blind/slechtziend, kan ik mij dan ook aanmelden?

    Ja, er is voldoende hulp aanwezig om u te helpen bij het aanmelden.

  • Wat is een geldig identiteitsbewijs?

    Een geldig identiteitsbewijs is een paspoort, ID-kaart, verblijfsdocument of Nederlands rijbewijs. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.