Veelgestelde vragen coronavirus

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over het coronavirus.

Afspraak en behandeling

  • Wanneer gaat mijn afspraak, onderzoek of operatie door?

    Als uw afspraak eerder is afgezegd vanwege het coronavirus, dan hoeft u zelf geen actie te ondernemen. We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren.

    Afhankelijk van de noodzaak kan het zijn dat u langer moet wachten op een afspraak dan u gewend bent. Het besluit voor welke patiënten de noodzaak van toepassing is, wordt weloverwogen genomen door de verantwoordelijke artsen. Als het volgens de arts nodig is dat u op korte termijn gezien of behandeld wordt, dan bellen wij u.

    Waar mogelijk blijven afspraken telefonisch of via een webcamconsult plaatsvinden. Houd er hierbij rekening mee dat u niet exact op het afgesproken tijdstip gebeld wordt.

  • Ik wil graag een afspraak maken. Kan dat nu?

    Heeft u nog geen verwijzing? Meld u dan eerst bij uw eigen huisarts. Hij of zij zal bekijken of uw klacht urgent is en indien nodig een verwijzing naar het ziekenhuis maken. Heeft u al wel een verwijzing? Neem dan telefonisch contact op met de betreffende polikliniek.

  • Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak in het ziekenhuis?

    Komt u voor een afspraak naar het ziekenhuis? Kom dan alleen naar het ziekenhuis. Eén begeleider is wel toegestaan als u jonger bent dan 18 jaar en/of als u vanwege uw afspraak, onderzoek of behandeling niet alleen naar het ziekenhuis mag komen. Het is mogelijk dat uw begeleider tijdens uw bezoek niet mee naar binnen mag in de spreekkamer, behandelkamer of wachtkamer. In alle andere gevallen wacht uw begeleider buiten het ziekenhuis.

  • Ik heb een telefonische afspraak, maar ben nog niet gebeld. Hoe komt dat?

    Waar mogelijk blijven afspraken telefonisch of via een webcamconsult plaatsvinden. Houd er hierbij rekening mee dat u niet exact op het afgesproken tijdstip gebeld wordt.

  • Ik kan geen afspraak maken via MijnMMC, hoe komt dat?

    Momenteel is het niet mogelijk om uw afspraken zelf in te plannen via MijnMMC. Op onze poliklinieken wordt bekeken welke afspraken door kunnen gaan en in welke vorm (een afspraak in het ziekenhuis, een telefonische afspraak of een webcamconsult).

  • Mijn afspraak of operatie is uitgesteld. Wanneer wordt er contact met mij opgenomen voor een nieuwe afspraak?

    Is het volgens de arts nodig dat u op korte termijn gezien of behandeld wordt? Dan bellen wij u.

    Zelf hoeft u dus geen actie te ondernemen. We verzoeken u om het ziekenhuis niet zelf te bellen, om onze poliklinieken de tijd te geven om iedereen te informeren.

  • Mijn afspraak/behandeling is eerder uitgesteld en mijn klachten verergeren. Kan ik nu wel terecht?

    Als uw zorgvraag mogelijk dringender wordt, dan bent u wellicht eerder aan de beurt. Op alle poliklinieken beoordelen de specialisten welke patiënten het eerst gezien moeten worden. Hiervoor overleggen zij indien nodig met uw huisarts.

  • Is het wel veilig om naar het ziekenhuis te komen?

    Een bezoek aan MMC in deze periode is uiteraard wel aan voorwaarden verbonden. We hebben alle benodigde maatregelen genomen om een ziekenhuisbezoek voor zowel u als de zorgverlener zo veilig mogelijk te laten verlopen.

    Wachtruimtes en spreekkamers zijn waar nodig aangepast om de 1,5 meter afstand mogelijk te maken. Indien nodig dragen onze zorgverleners beschermingsmaterialen.

    Van u vragen we:

    • Kom niet naar het ziekenhuis als u in de week van uw bezoek:
      o    luchtwegklachten (neusverkouden, keelpijn, hoesten) of koorts (38 graden of hoger) heeft;
      o    smaak- en/of reukverlies heeft;
      o    klachten van (onverklaarde) diarree heeft, die niet te maken hebben met uw afspraak;
      o    klachten van spierpijn heeft in rust of bij lichte inspanning, die niet te maken hebben met uw afspraak;

    Neem bij (twijfel over) klachten eerst telefonisch contact op met uw polikliniek.

    • Kom alleen naar het ziekenhuis. Eén begeleider is wel toegestaan als:
      o    u jonger bent dan 18 jaar;
      o    u vanwege uw afspraak, onderzoek of behandeling niet alleen naar het ziekenhuis mag komen.
      Het is mogelijk dat uw begeleider tijdens uw bezoek niet mee naar binnen mag in de spreekkamer, behandelkamer of wachtkamer.

    In alle andere gevallen wacht uw begeleider buiten het ziekenhuis.

    • Kom maximaal 5 minuten voor uw afspraak naar het ziekenhuis. Controleer alstublieft van tevoren de locatie en het routenummer van uw afspraak.
    • Kom binnen via de hoofdingang van het ziekenhuis.
    • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst
    • Houd altijd 1,5 meter afstand
    • Na uw afspraak verlaat u het ziekenhuis direct, tenzij aanvullend onderzoek nodig is

    Als u ondanks deze maatregelen liever niet naar het ziekenhuis wil komen, bespreek dat dan met uw behandelend arts.

  • Kan ik bloed laten prikken in het ziekenhuis?

    Dat is mogelijk. Bekijk de openingstijden.

Bezoek

  • Mag ik op bezoek komen bij een van mijn naasten?

    Er gelden beperkingen voor bezoek:

    • Kom bij verkoudheid, hoesten, koorts of benauwdheid niet naar MMC.
    • De patiënt mag maximaal twee verschillende bezoekers per dag ontvangen. Let op! Er mag één bezoeker per keer langskomen.

    Op de Intensive Care (IC) gelden daarnaast momenteel afwijkende bezoektijden: De patiënt mag maximaal twee verschillende bezoekers per dag ontvangen. Er mag één bezoeker per keer langskomen. De bezoektijden zijn tussen 13.00-14.00 uur en 19.00-20.00 uur.

Gezondheidsklachten

  • Behoor ik tot de risicogroep?

    Informatie hierover vindt u bij het RIVM. Op onze website vindt u informatie voor specifieke (kwetsbare) patiëntgroepen van ons ziekenhuis, zoals zwangeren en oncologische patiënten.

  • Wat moet ik doen als ik klachten heb?

    Twijfelt u over eventuele klachten? Ga in dat geval niet naar het ziekenhuis toe. Indien u een afspraak heeft, neem dan alstublieft telefonisch contact op met de polikliniek. Verdere adviezen bij klachten vindt u op de website van het RIVM.

  • Ik heb vragen over het coronavirus. Waar kan ik terecht?

    Voor alle actuele informatie over het coronavirus verwijzen we u naar de website van het RIVM. Ook kunt u terecht bij het landelijke publieksinformatienummer: 0800 – 1351. Vragen over werk, vakantie en school kunt u hier ook stellen.

Overig

  • Waarom wordt de zorg herstart?

    Hoewel de coronacrisis nog lang niet voorbij is, wordt de situatie in Nederland langzaam stabieler. De coronazorg in het ziekenhuis neemt langzaam af. Daarnaast is het nog langer uitstellen van de reguliere zorg niet verantwoord. Er zijn patiënten die zonder onze zorg kans lopen om veel zieker te worden.

  • Zijn het bezoekersrestaurant, de broodjesbar en het winkeltje geopend?

    Locatie Veldhoven
    De broodjesbar en het winkeltje zijn open op aangepaste tijden. De broodjesbar is geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 16.00 uur. Het winkeltje is open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 11.00 tot 16.00 uur. Het bezoekersrestaurant is gesloten.

    Locatie Eindhoven
    Het restaurant en winkeltje zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 16.00 uur.

  • Ik wil graag hulp aanbieden aan MMC. Met wie kan ik daarvoor contact opnemen?

    Het is hartverwarmend om te zien hoeveel aanbiedingen we van iedereen ontvangen om ons te ondersteunen in deze tijd van crisis. Om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, hebben we een centraal meldpunt in het leven geroepen. Wil je hulp aanbieden aan MMC? Neem dan contact met ons op via aanbodhulpcorona@mmc.nl of bel 040 888 4255.

  • Wat kan ik zelf doen om mogelijke verspreiding van het coronavirus tegen te gaan?

    • Was uw handen met water en zeep
    • Gebruik papieren zakdoekjes bij niezen of hoesten. Gebruik uw zakdoek maar één keer en was daarna uw handen. Heeft u geen zakdoek? Nies en hoest in uw elleboog.
    • Houd 1,5 meter afstand